Opvokset med havet som nærmeste nabo og med min fars fortællinger om søens folk, drages jeg af gamle søkort og de historier, de kan fortælle.
Samtidig fascineres jeg af det rige fugleliv, hvor jeg bor. Mågernes og strandskadernes skrig er min baggrundsmusik, og gravænderne på de spirende marker og digesvalerne højt på himlen har for mig altid været tegn på forårets komme.
Ved mit arbejdsbord i atelieret giver jeg de mange fugle form på gamle originale søkort. Jeg prøver at gengive fuglenes karakteristika så præcist som muligt med akrylfarve og små bitte pensler.
Mit hjerte brænder for naturen omkring mig, og det er vigtigt for mig at passe på den. Derfor har bæredygtighed en stor plads i min virksomhed.
Jeg synes, tingene går op i en højere enhed, når jeg kan kombinere min passion for fugle og maleri med genanvendelse af smukke gamle kort.
Mine fugle på søkort flyver vidt omkring. De fleste er bosat i forskellige egne af Danmark, men enkelte flytter på deres udenlandske søkort også til andre lande .
I mine malerier på lærred holder jeg af at skildre natur og mennesker. Jeg sætter en ære i at "male så det ligner", og de fleste af mine værker er malet lag på lag over længere tid.
I januar 2024 genoptog jeg efter næsten 25 år arbejdet med keramikken igen. Her er det primært dekorationen af brugsting, der optager mig. Ligesom indenfor mit maleri, holder jeg af at skildre naturen på mine emner. Det kan være fugleillustrationer, blomster eller insekter.
“Det var anden gang, vi spurgte Malene om et ret præcist ønske. Igen oplevede vi en stor imødekommenhed og forståelse for vores ideer. Gennem hele processen har vi haft en meget fin kommunikation, hvor tanker og forslag er udvekslet frem og tilbage, indtil vi fandt de helt rigtige løsninger. Vi kan ikke anbefale Malene for meget. Hvis man har en ide, så gør hun den til virkelighed.”
Tina og Mads
“Både Galleriet, den gamle hyggelige gård og den smukke natur omkring stedet gav os en både unik og rigtig god oplevelse. Malene fortolker i sine fine malerier samspillet mellem natur og fugle på spændende måde gennem anvendelse af landkort over forskellige områder og de fugle der er karakteristisk for området. For os natur, - og fugleelskere er malerierne meget inspirerende.”
Peter
Portrætfilm af PhotoVisuals fra 2017.
Medmindre man er decideret ved at skrive sine erindringer i bogform, kommer barndomsminder sjældent i god orden og rækkefølge. De kommer bag på en. En duft, en lyd, en begivenhed eller den måde, hvorpå en solstråle rammer et hjørne af terrassen....alt dette kan spole tiden tilbage og bringe en direkte tilbage til syvårsalderen og varme sommerdage ved Marselisborg Strand, spisende en iskage i Zoologisk Have eller liggende i en moden kornmark, mens man kigger op mod himlens hastigt passerende skyer.
Nogenlunde sådan har jeg det, når jeg betragter Malene Klint Vejlbys malerier. Som noget selvfølgeligt tager jeg det, at motiverne er løsrevet fra deres normale sammenhæng. Sådan er drømme. Sådan er minder. Det går mig heller ikke på, at billederne er udtryk for kunstnerens konkrete erindringer. Når vi ser de små purke gynge, plaske, lege eller være dybt koncentrerede om at lave ingenting. Når vi ser de små med fødderne oppe i himlen med udsigt til toppede vatskyer eller den stjernefyldte nat, er det ikke kun Malene Klint Vejlbys barndomsminder. Det er de drømme, erindringer og oplevelser, vi alle har haft til alle tider og overalt på jorden, hvor der har været fred længe nok til, at noget sådant i dette hele taget har været muligt. Og de kan komme når som helst, minderne. Når vi stressede står ved supermarkedets kølediske og har mistet ethvert incitament til sunde og overraskende middage. Når vi sidder på arbejdspladsen og opdager, at vi har mistet den sidste rest af glæde ved jobbet. Når vi vrisser over en larmende tredjeklasse, der netop nu moser sig ind i ens togkupé. Vupti, så kommer minderne væltende ind over en fra dengang, man selv var en larmende tredjeklasseselev, mærkede det kolde havvand over bukselinningen eller stod i haven og drømmende betragtede sommerfuglene flakse hen over det spraglede staudebed. Alt dette maler Malene Klint Vejlby også, og det er med en helt egenartet følelse af lettelse og frihed, vi betragter disse glade, poetiske og livsbekræftende malerier, hvor tidens og jordens begrænsninger helt er forsvundet.
Udtrykket ”fuglefri” ligger ligefor. Et godt ord, for fugle er ligesom børnene på billederne ubegrænsede og kan hæve sig over det prosaiske jordeliv. Måske er det derfor, Malene Klint Vejlby også maler fugle. Fugle malet direkte på gamle søkort. Strandskader, svaner, viber, gæs og gravænder flyvende over detaljerede menneskeskabte kortlægningspapirer. Det frie og ubegrænsede overfor menneskets minutiøst planlagte og rationelle verdensorden. For vi kan jo ikke flyve. Vi er bundet til tid og sted. Det vil sige....undtagen i drømme og minder. Og i kunstens verden, hvor der ligesom i drømmens og mindernes sfære ingen regler er, og ingen regler skal være. Hvor vi kan være frie. Ligesom fuglene.